Kostupplägg

Det finns en hel drös med olika kostupplägg som man kan använda sig utav. Vissa upplägg passar bättre för en del medan andra behöver ett annat upplägg. Här kommer jag ta upp några kostupplägg som jag själv rekommenderar. Det första vi tittar närmare på är periodisk fasta. Det vanligaste upplägget är att man får 8 timmar på sig att äta varje dag, de resterande 16 timmarna fastar du. Men det förbjuder dig inte att ta en BCAA eller EAA innan ett träningspass. Eller varför inte en kopp kaffe. Studier har visat en uppsjö av olika positiva hälsoeffekter. Som t.ex. ökad insulinkänslighet, minskade nivåer av stresshormoner och förbättrad blodsockereglering.

LÄS MER: Varför ska man dricka BCAA

Paleo eller stenålderskosten som kanske är mer bekant, har blivit ett väldigt populärt kostupplägg nuförtiden. Vi människor är inte anpassade till den maten vi äter idag. Paleokosten bygger på att äta den kosten våra farföräldrar åt för 10000 tusen år sedan. Förr i tiden åt man inte mejeriprodukter, vete och råg som ett exempel. Mat som är processad ska undvikas. Så som nötter, frön och grönsaker rekommenderas att ätas. Ett kostupplägg som bygger på paleo genererar oftast ett högre proteinintag än andra dieter. Det är väldigt positivt om du eftersträvar mer muskler.

LÄS MER: LCHF, 5:2, GI – Viktväktarna


Isokoloriska dieten handlar om att en lika stor del av energin ska komma från protein, kolhydrater och fett. Iso är ett annat ord för Lika. Man brukar ofta säga 30/30/30 där 30 syftar på att 30 % av energiintaget ska komma från respektive näringsämnen. Det resterande 10 % kan komma från valfri näringsämne. Ett exempel kan vara så här: 38% protein, 32% fett, 30% kolhydrater. Detta kostupplägg är min personliga favorit. Jag tycker själv det är ett hållbart kostupplägg. Isodieten är dessutom glutenfri. Men när man väl kan dem så kan man experimentera hur man vill. Därför kan det vara väldigt smart att ta hjälp av en personlig tränare som ger dig ett kostschema. Sen när du själv har mallen så kan du utveckla ett nytt själv.

kostupplägg